המודל החברתי של נוף ילדות
נוף ילדות מארח באופן קבוע אנשי חינוך, הורים ואנשים הרואים בחינוך כמנוף חברתי.
כניסתם לכיתות מלווה תדיר בשאלות ואמירות כגון:
"איך ייתכן שכל כך שקט כאן?"
"כל כך מקסים לראות שהילדים מכבדים זה את זו"
"איך אתם עושים את זה?
התשובה נעוצה, בראש וראשונה, במודל החברתי של נוף ילדות.
לפני הכל, אנו משקיעים את מירב מרצנו ביצירת קהילת ילדים חזקה, יציבה, הפועלת תוך שיתוף פעולה וקבלת האחר בבחינת "ואהבת לרעך גם אם הוא לא כמוך". התוכנית החברתית-רגשית המועברת בבית הספר שמה דגש על שונות, קבלת האחר, אכפתיות וסובלנות. עקב בצד אגודל, אנו מלמדים ילדים לזהות את רגשותיהם ורצונותיהם ולבטא אותם באופן יעיל, המכבד את עצמם ואת חבריהם. אנו מלמדים כיצד להתגמש ולהרחיב את סך הכלים המסייעים בפתרון בעיות. ולא פחות חשוב, אנו מלמדים ילדים כיצד לראות את הטוב. מניסיוננו, זו היא מיומנות שמחייבת תרגול רב, אך יש בה כדי למנף יותר מכל את הרווחה האישית של כל אדם, צעיר או מבוגר.
אנו עושים זאת באמצעות המודל החינוכי-חברתי של נוף ילדות.
מודל זה פועל "מבפנים החוצה" ומבוסס על ההבנה לפיה פניות רגשית וחברתית היא תנאי מקדים הכרחי לצורך ביסוס פניות ללמידה. כמו כן, הוא כולל מבנה כמותי ואיכותי המאפשר לצוות החינוכי להגיע, בצורה מעמיקה, לכל הילדים ולמרבית האירועים החברתיים.
כמותית – לנוף ילדות צוות גדול ויחס מורים - ילדים המאפשר לנו להגיע באופן אישי לכל אחד ואחת מהילדים.
איכותית – אנו משקיעים רבות בבניית הקשר שבין המורים לילדים ( ובין הילדים לבין עצמם). מדובר בקשר משמעותי, קרוב, אוהב, המבוסס על אמון. בין היתר, הילדים סומכים על המורים, בין אם הם בצד הפוגע ובין אם הם בצד הנפגע, שיסייעו להם ושהדברים ייעשו לטובתם.
מתוך קשר איכותי זה צומחת התקשורת הטובה שלנו עם הילדים (חשוב לשים לב שכשמדובר בילדים צעירים, לא ניתן לצור עמם תקשורת ממנפת ללא קשר משמעותי) והשילוב של שני מרכיבים אלה יחד – קשר ותקשורת – בונה את כל המערך החברתי הממנף שלנו.
נושאים חברתיים שעולים מטופלים בשלושה רבדים:
כל מקרה מטופל תחילה ברמה האישית יחד עם הילדים המעורבים באותו המקרה– מתקיים דיאלוג. דיאלוג, זהו הכלי שלנו בהא הידיעה. כאשר מתקיים קשר טוב וישנה זמינות גבוהה של מורים, ניתן לקיים דיאלוג משמעותי ותורם.
לאחר מכן, המקרה עובר לדיון במפגש החברתי, שבו כל ההרכב התלת גילי מתכנס יחד במפגש מליאה –הדיון נעשה כמובן מבלי להזכיר שמות. אנו ממחיזים את המקרה, לומדים לזהות מה כל צד מרגיש, מוצאים יחד פתרונות – ומתוך המפגש הזה אנו עולים אל הרובד השלישי ומכניסים את תובנותינו מהמפגש אל האמנה החברתית של כל כיתה – כאשר לכל כיתה ישנה אמנה חברתית שונה ומותאמת לאותם המקרים החברתיים שעלו באותה הכיתה.
טיפול יסודי זה מייצר שקט אישי-פנימי וקהילתי – וכך, כאשר מתרחשת סיטואציה חברתית הדומה לסיטואציה שכבר טופלה לרוב די שנאמר "את/ה זוכר/ת ש....". אין צורך להתחיל את כל התהליך מההתחלה שכן כבר עברנו אותו בצורה מעמיקה וטובה.